Ciężarki do ćwiczeń niektórym mogą się kojarzyć z mało poważnym sprzętem sportowym. Szczególnie osoby, które myślą o zbudowaniu dużej masy mięśniowej mogą być do nich w pewien sposób uprzedzone. Zazwyczaj na myśl przychodzą wtedy duże i ciężkie sprzęty, które pozwolą “wycisnąć” z siebie jak najwięcej. Jest to jednak błędne myślenie z dwóch powodów. Po pierwsze: od czegoś trzeba zacząć. Nie można od razu rzucać się na pokaźne maszyny, na które nie jest się gotowym. Po drugie, za ich pomocą można wypracować naprawdę świetnie rezultaty.

Czym są ciężarki i jaki jest ich podział?

   Ciężarki zwane są także hantlami lub sztangami. Jednak ta pierwsza nazwa często używana jest w przypadku mniejszych obciążeń, natomiast hantle i sztangi kojarzą się zazwyczaj już z większą ilością kilogramów do uniesienia. Mówiąc krótko, ciężarki to podstawowy sprzęt sportowy wykorzystywany do ćwiczeń fitness, ćwiczeń aerobowych, treningu ogólnego i rozwojowego, a także przy treningu bokserskim. Bardzo często używane są też w trakcie rehabilitacji. Na rynku znajdziemy ogromny wybór ciężarów, które możemy dopasować do swoich potrzeb ze względu na ciężkość, materiał i rodzaj chwytu. 

   Masa hantli zaczyna się przeważnie już od 0,5 kg płynnie przechodząc aż do 60 kg wagi. Dostępne są też modele, przy których można regulować i zmieniać masę, w zależności od tego jaki mamy zamysł na trening lub kto z nich aktualnie będzie korzystał. Są one nazywane hantlami regulowanymi. Te, które nie mają takiej możliwości to ciężary stałe. Poza wagą, ciężarki dzielą się także ze względu na materiał, z którego są wykonane. Możemy zaopatrzyć się w hantle winylowe, gumowe, żeliwne lub neoprenowe.

Winylowe, jak sama nazwa wskazuje na wierzchu pokryte są warstwą winylową, natomiast środek zrobiony jest z masy betonowej. Posiadają żłobienia, które trzymają je w miejscu po położeniu na podłodze. Najczęściej można je spotkać do 5 kg wagi.

Gumowe lub gumowane odznaczają się pokryciem przez ten materiał na trzy sposoby: w całości, na zakończeniach lub na nakładkach. Wykazują dobre właściwości antypoślizgowe. Dostępne w wersjach od 0,5 kg do aż 60 kg.

Neoprenowe to rodzaj ciężarków wytworzonych z syntetycznej odmiany kauczuku, natomiast wnętrze jest żeliwne. Ich waga waha się między 0,5 a 5 kg.

Poza tym można wyróżnić też ciężary z uchwytami zapinanymi na rzepy. Wykonane są zazwyczaj z neoprenu. Aczkolwiek nie jest to inwestycja na lata, ponieważ przy regularnym użytkowaniu chłoną wszelkie zapachy, co sprawia, że po jakimś czasie ich używanie odbiera przyjemność z ćwiczeń. Istnieją też ciężary kompozytowe z cementu i popularne kettlebell, które są idealne do przysiadów z wyrzutem. 

Trening z ciężarkami

   Dzięki ciężarkom można uzyskać naprawdę świetne rezultaty. Pozwalają one na wykonywanie treningu całego ciała w domowym zaciszu. Umożliwiają pełen zakres ruchu i są bezpieczne dla stawów. Ćwiczenia z ich użyciem zapewniają wzmocnienie różnych grup mięśni (w szczególności ramion), modelują ciało, pomagają utrzymać prawidłową wagę oraz polepszają ogólną kondycje i samopoczucie. Wzmacniają wytrzymałość i zwiększają siłę. W zależności od wymarzonych efektów, możemy za ich pomocą delikatnie zarysować mięśnie lub efektownie zwiększyć ich objętość.

Popularne ćwiczenia, które możemy wykonać z pomocą ciężarków to klasyczne przysiady, wiosłowanie rengata, wykroki, brzuszki, czy bieg bokserski. Są też niezbędnym narzędziem do budowy i wzmacniania partii takich, jak biceps czy triceps.

   Warto zaopatrzyć swoją domową przestrzeń treningową w ciężarki. Są one niestety niedocenianym często sprzętem sportowym i powinno się to zdecydowanie zmienić. Są tanim przyborem, który pozwoli na naprawdę kompleksowy i rozbudowany trening całego ciała. Można je wykorzystywać do wielu ćwiczeń wzbogacając ich intensywność.