Przeziębienie. Biegać czy sobie odpuścić?


Przeziębienie, Zdrowie / czwartek, Luty 7th, 2019

Czy znacie ten ból, kiedy musicie odpuścić trening lub jakiś ważny bieg z powodu przeziębienia? Ja znam doskonale, bo i mnie ostatnio dopadło… Ehh! Tyle z tego dobrego, że odpoczywając postanowiłam nieco powiercić temat przeziębień u biegaczy. Ciekawi czego się dowiedziałam? Zapraszam do lektury. 🙂

Czy biegacze są bardziej narażeni na infekcje?

W 1995 roku w magazynie “Medicine and Science in Sport and Exercise” opublikowano wyniki badań, które udowodniły, że wraz ze zwiększaniem intensywności treningu, czyli w tzw. trudnej fazie, system immunologiczny biegaczy słabnie. Jednak gdy organizm zaczyna się przyzwyczajać do wzmożonego treningu odporność wraca do normy. Oznacza to, że gdy raptownie zaczniemy podkręcać intensywność treningów, wystawimy się na większe ryzyko złapania infekcji wirusowej.

Dlatego bardzo ważne jest, aby podchodzić do treningów bezpiecznie i zwiększać ich intensywność oraz objętość racjonalnie. Natomiast gdy już nastąpią te trudne momenty, powinniśmy zachować szczególną ostrożność i nie zbliżać się do osób ani miejsc, które potencjalnie mogą być zainfekowane.

Czy można ćwiczyć w trakcie przeziębienia?

Doktor David Nieman, amerykański maratończyk i naukowiec z Appalachian State University w Północnej Karolinie, twierdzi, że bieganie z gorączką i objawami grypy może pogorszyć je i doprowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych. Wiąże się to m.in. z tym, że podczas wysiłku nasze serce pompuje znaczne ilości krwii z mięśni do skóry podnosząc jednocześnie temperaturę ciała. Tym samym, jeśli będziemy trenować z gorączką, temperatura naszego ciała wzrośnie jeszcze bardziej, a serce będzie mocno obciążone próbą utrzymania stałego poziomu ciepłoty organizmu. W skrajnych przypadkach, może to doprowadzić do zaburzeń pracy rytmu serca. Bieganie z ciężką infekcją może być również wstępem do powstania zespołu chronicznego zmęczenia.

bieganie w trakcie przeziebienia
Fot. Sylwia Bartyzel

Zasada szyi

Nieman opracował tzw. ‘zasadę szyi’, która mówi, że wszelkie objawy ogólne typu ucisk w klatce piersiowej, oskrzelach, bóle w płucach, kaszel, chrypka czy duszności, powinny być dla nas sygnałem do zaprzestania treningów biegowych. Natomiast jeśli nie odczuwamy znacznego osłabienia organizmu i towarzyszą nam tylko katar, zatkany nos czy ból głowy, możemy kontynuować bieganie. Ta reguła jest wspierana przez doktora Toma Weidnera z Ball State University, który przeprowadził podobne badania na grupie 30 biegaczy. Wszystkich uczestników badania zaraził wirusem przeziębienia i podzielił na dwie grupy. Jedni uczestnicy biegali po 30-40 minut dziennie przez tydzień, a drudzy w tym czasie odpoczywali. Badanie nie wykazało różnic w ciężkości przebiegu, ani czasie trwania przeziębienia.

Warto jednak zaznaczyć, że każdy system immunologiczny jest inny i na wybrane dolegliwości może zareagować zupełnie inaczej. Dlatego warto zachować daleko idącą rozwagę, ponieważ wysiłek, nawet w przypadku drobnego przeziębienia, może być przyczyną poważniejszych schorzeń dróg oddechowych lub zatok.

Kategorycznie nie powinniśmy trenować w trakcie trwania kuracji antybiotykowej.

Zatoki – biegać czy nie?

Nie powinniśmy również bagatelizować objawów związanych z infekcją zatok, nawet jeśli nie towarzyszy im gorączka. Warto tutaj zastosować się do zasady Jeffreya Hall’a Dobkena M.D immunologa oraz ultramaratończyka, która mówi, że w przypadku rozwiniętej infekcji zatokowej należy wstrzymać się z treningami biegowymi na minimum 72 godziny “No running for three days”. Zaniedbanie tej dolegliwości może doprowadzić do zapalenia płuc, a w skrajnych przypadkach również do niewydolności oddechowej.

Szybki know-how, jak zapobiegać infekcjom, zwłaszcza zimą?

  • Często myć ręce i używać antybakteryjnych żelów do rąk
  • Ograniczyć bliskie kontakty z zainfekowanymi osobami do momentu ich wyzdrowienia,
  • Zawsze zmieniać odzież po treningu na suchą
  • Trzymać odpowiednio zbilansowaną dietę i jeść ciepłe posiłki po treningu
  • Wysypiać się i odpowiednio wypoczywać
Fot. Sylwia Bartyzel

 

[*Wpisu nie należy traktować, jako specjalistyczną poradę medyczną. Każdą wątpliwość związaną ze stanem zdrowia należy indywidualnie skonsultować z lekarzem specjalistą. 🙂 ]

 

Źródła:

P. Radcliffe „Sztuka biegania autorski poradnik wybitnej biegaczki”

Ewa Witek-Piotrowska – „Bieganie z przeziębieniem. Najlepsze lekarstwo czy ryzyko?”, polskabiega.sport.pl- Link

„Marathon Sniffles – avoidable or an inevitable outcome?” – Link

Konsultacje specjalistyczne 


Follow me on
Strava